Nie tylko wielkie korporacje, ale też większość małych jednostek posiadają swoją strategię w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Celem każdej z nich jest uzyskanie przewagi nad konkurencją oraz większe zyski. Często zdarza się, że małe przedsiębiorstwa rezygnują z planowania przyszłości firmy. Działają jedynie tu i teraz. A szkoda. Bo planowanie i strategia odgrywają naprawdę kluczową rolę.

Jakie więc rodzaje strategi zarządzania przedsiębiorstwem możemy wyróżnić? Na czym one polegają? I co jeszcze warto o tym wszystkim wiedzieć? Odpowiedzi na wszystkie te i bardzo podobne pytania znajdują się poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

Czym jest strategia firmy?

Najprościej rzecz ujmując, strategia to długofalowy plan działania. Powinien on zawierać główne cele, założenia, zadania i kierunki działania firmy. W praktyce jest to więc dokument określający to, co ma zostać przez przedsiębiorstwo osiągnięte w najbliższym czasie. To również informacje o tym, w jaki sposób to osiągnąć i jakie zasoby będą do tego potrzebne.

Czworo ludzi w biurze, którzy zarządzają przedsiębiorstwem, stojący nad drewnianym stołem i dotykający się nad nim pięściami
Źródło: Pexels

Strategia składa się z kilku elementów:

  • wizja, a więc kierunek, w jakim zmierzać będzie przedsiębiorstwo,
  • misja, to jest nadrzędny cel firmy,
  • strategia ogólna, określa ona sposoby rozwoju całego przedsiębiorstwa,
  • plany funkcjonalne, określają cele dla konkretnych obszarów biznesowych.

Jakie są podstawowe strategie organizacji?

  • Strategia na poziomie przedsiębiorstwa. Ten rodzaj kształtowany jest przez naczelne kierownictwo. Dotyczy działań, które organizacja podejmuje jako całość i takich, które powinna objąć.
  • Strategia na poziomie jednostki operacyjnej. Służy sterowaniu interesami oraz działaniami pojedynczej jednostki gospodarczej.
  • Strategia na poziomie funkcjonalnym. Tworzy ona niejako ramy dla zarządzania finansami, pracami badawczymi, marketingiem czy ekologią. Polega, ogólnie rzecz ujmując, na określeniu sposobu, w jaki konkretna funkcja powinna być realizowana.

Jakie strategie zarządzania przedsiębiorstwem warto znać?

  • Strategia błękitnego oceanu. Opiera się na założeniu, że podczas wyboru strategii, obszar największej konkurencji może zostać pominięty. Takie działanie pozwala na wyznaczenie miejsca dla strategii organizacji. Pionierstwo tej strategii uwarunkowane jest koncepcją innowacji w zakresie wartości, która wydziela część rynku dedykowaną nowym produktom.
  • Strategia sieci innowacji. Związana jest ze scalaniem wszelkich możliwych podmiotów w bazę sieci obustronnych powiązań. Takie układy tworzą bazę do wykonywania misji gospodarczych.
  • Strategia niszy innowacji. Zazwyczaj wykorzystują ją małe oraz średnie przedsiębiorstwa. Strategia powstaje, kiedy jedna z firm zyskuje tak zwana rynkową przewagę nad konkurencją, poprzez wykorzystanie nowości zabezpieczonych właściwymi patentami i nowymi technologiami.
Widok z dołu na wysoki szklany budynek gdzie pracują ludzie zarządzający przedsiębiorstwem na tle niebieskiego nieba
Źródło: Pexels
  • Strategia klastra innowacyjnego. Ten rodzaj strategii bazuje na współpracy zakładów i organizacji, które je wspierają i są wyspecjalizowane w danej dziedzinie.
  • Strategia innowacji otwartej. Ten rodzaj opiera się na wyszukiwaniu oraz użytkowaniu idei innowacji, które powstają w otoczeniu. Takim, które nie jest w sposób formalny związany z zakładem. Firma organizuje otwarty konkurs, gdzie wybiera się specjalistów wśród naprawdę różnorodnego grona.

One Reply to “Jakie strategie zarządzania przedsiębiorstwem warto znać i na czym one polegają?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.