Transport artykułów spożywczych niewątpliwie odgrywa istotną rolę w łańcuchu spożywczym. Przecież to właśnie od niego zależy zdrowie konsumentów. Ten rodzaj transportu wymaga zachowana najwyższych standardów. Sam przewoźnik musi spełniać restrykcyjne warunki i stosować się do wymagających przepisów.

Jakie wyzwania stoją przed przewoźnikiem artykułów spożywczych? Jakie warunki musi on spełniać i do jakich przepisów się stosować? Jakie wymagania powinien spełniać sam pojazd? Kto w praktyce ponosi odpowiedzialność za niewłaściwy transport artykułów spożywczych? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Odpowiedzi na wszystkie te i bardzo podobne pytania znajdują się w dalszej części naszego artykułu.

Co należy do głównych zadań przewoźnika?

  • Przede wszystkim ogromna presja czasu. Transport artykułów spożywczych zazwyczaj musi odbywać się terminowo i szybko. wiele produktów bowiem na krótkie terminy ważności.
  • Zapewnienie właściwych warunków przewozu tego typu produktów.
  • Zapewnienie odpowiedniego sprzętu różnego rodzaju.
  • Odpowiednie zabezpieczenie przewożonych produktów przed różnego typu uszkodzeniami.
  • Ochrona przed wszelkimi zanieczyszczeniami i szkodnikami.
  • Zapewnienie najwyższych standardów dotyczących jakości.
  • Nadzór nad całym procesem przewozu.
Samochody dostawcze podczas transportu artykułów spożywczych
Źródło: Pexels

Transport artykułów spożywczych – przepisy

  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 roku o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych.
  • Umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP), przyjęta w Genewie dnia 1 września 1970 r.
  • Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego.
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 178/2002 z dnia 28 stycznia 2002r., ustalające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, ustanawiające Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w sprawie bezpieczeństwa żywnościowego.

Jakie wymogi musi spełnić przewoźnik transportujący artykuły spożywcze?

Przede wszystkim chodzi o pojazdy, których on używa. Wszystkie one muszą zostać zaakceptowane przez Powiatowy Inspektorat Sanitarny. Jeśli pojazd będzie przewoził również produkty pochodzenia zwierzęcego, to powinien być zarejestrowany w Głównym Inspektoriacie Weterynaryjnym. Oprócz tego kierowca jest zobowiązany do posiadania książeczki sanepidowskiej.

Pojazd, rzecz jasna, musi być sprawny, dokładnie czyszczony po każdym transporcie. W przypadku, gdy ma chłodnię, to musi być wyposażony w system monitorujący oraz zapisujący temperaturę w pomieszczeniu. Dodatkowe obostrzenia w tym zakresie, to:

  • konieczna ochrona produktów przed wszelkimi zanieczyszczeniami z zewnątrz. Chodzi na przykład o szkodniki czy niekorzystne warunki atmosferyczne,
  • pojazd powinien być wykorzystywany jedynie do przewożenia produktów spożywczych i żadnych innych,
  • pojazd musi być widoczny oraz nieścieralny i oznakowany jako pojazd do transportu żywności.
Mężczyzna za kierownicą przewożący artykuły spożywcze
Źródło: Pexels

Kto ponosi odpowiedzialność za niewłaściwy transport artykułów spożywczych?

Za odpowiedni transport produktów spożywczych odpowiada nikt inny, jak tylko sam przewoźnik. W praktyce dostarczenie nienaruszonych i bezpiecznych produktów leży w interesie producenta. Istotne jest więc, aby dokładnie określić warunki, jakie muszą być spełnione podczas transportu. I oczywiście jakich procedur w trasie musi przestrzegać kierowca.

Warto pamiętać, że warunki, w jakich należy przewozić żywność dotyczą nie tylko wnętrza pojazdu. Równie ważna jest także przestrzeń załadunku oraz rozładunku.

One Reply to “Transport artykułów spożywczych – przepisy, wymogi”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.