Terminu “redesign” używa się mówiąc o wprowadzaniu zmian, słowo to tłumaczone bezpośrednio z angielskiego oznacza po prostu przeprojektowanie. Redesign, zależnie od potrzeb, przeprowadza się w bardzo różnym zakresie – może to być zarówno drobna korekta logotypu, przeorganizowanie elementów nawigacji, ale też kompletna przebudowa strony, wraz ze zbudowaniem od podstaw nowego design systemu.

Jak przeprowadzić redesign? Przede wszystkim należy się do niego dokładnie przygotować. Przeprojektowanie serwisu z definicji wykonuje się na stronie, która istnieje już od jakiegoś czasu. W związku z tym warto zagłębić się we wszelkie zebrane informacje z narzędzi analitycznych, aby na ich podstawie przemyśleć i opracować poszczególne obszary zmian.

Jak przygotować się do redesignu na stronie?

Działania najlepiej rozpocząć od ogólnego researchu, obejmującego następujący zakres:

  1. Specyfika klientów – dla kogo tworzona jest strona i jakich informacji szuka na niej potencjalny użytkownik. Dobrym pomysłem może być przygotowanie kilku opisów psychograficznych persony docelowej, zarówno pod względem klientów B2C, jak i B2B.
  2. Sytuacja w branży – jaka jest jej specyfika oraz jakie trendy da się aktualnie zauważyć. Warto przeanalizować działania najbliższej konkurencji, aby zainspirować się dobrymi praktykami, a także uniknąć zauważonych błędów.
  3. Audyt posiadanych materiałów – jak przeprowadzić redesign elementów identyfikacji wizualnej, czy wprowadzić zmiany w typografii i fontach, czy wykorzystać istniejące grafiki i content tekstowy

Bazując na takim opracowaniu można wyznaczyć konkretne cele i zakres projektu. Będą one odpowiedzią na wszelkie znalezione problemy i wyzwania, ale jednocześnie trzeba pamiętać o dopasowaniu się do możliwości budżetowych i dostępnego harmonogramu.

Najczęściej popełniane błędy

Wiele firm zarządzających własną stroną zastanawia się jak przeprowadzić redesign, podczas gdy równie ważna jest kwestia tego, jak często go przeprowadzać. Jedną z najbardziej problematycznych sytuacji jest długie odwlekanie zmian – brak bieżącego reagowania na niespójności i zgrzyty w designie sprawia, że po kilku miesiącach wymagane są już nie drobne korekty, ale kompletna przebudowa strony.

Kolejnym błędem jest podejmowanie się przeprojektowania bez przygotowanego contentu. Jak przeprowadzić redesign elementów na stronie, jeśli nie wiadomo, czym będą wypełnione? Bazowanie na pustych makietach i sztucznych wypełniaczach sprawia, że praca projektanta mocno traci na efektywności. Dobrą praktyką jest trzymanie się zasady, że

przed przystąpieniem do zmian graficznych powinno być gotowe co najmniej osiemdziesiąt procent docelowego contentu.

Ostatnim błędem, o którym warto wspomnieć, jest nieprawidłowe ustalenie zakresu redesignu. Szczególnie w przypadku bardzo rozbudowanych serwisów może dojść do sytuacji, gdy najważniejsze elementy zostaną odświeżone i przeprojektowane, a inne rzadziej widoczne części strony (np. panel dla zalogowanego klienta) nie otrzymają niezbędnych zmian. W takiej sytuacji serwis traci wcześniejszą spójność. Jak przeprowadzić redesign w sposób dokładny i kompletny? Wystarczy przed przystąpieniem do działań wykonać inwentaryzację stanu istniejącego, czyli audyt UX, który pomoże precyzyjnie określić zakres zmian.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.