Za brak prądu w naszym gospodarstwie domowym może odpowiadać wiele czynników. Chociażby wichura, gwałtowne burze czy nawet mróz. Nie wszyscy wiedzą jednak, że za długotrwały brak prądu możemy starać się o rekompensatę, czyli po prostu odszkodowanie. Przedsiębiorstwa energetyczne bowiem mają obowiązek zaopatrywania odbiorców w energię elektryczną. Ciągle i niezawodnie. Jeśli więc go nie mamy, to pod pewnymi warunkami nam, jako użytkownikom, przysługuje bonifikata.

Komu przysługuje odszkodowanie za brak prądu? Kiedy możemy się o niego starać? Jakie warunki musimy spełnić? Jak napisać wniosek? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Odpowiedzi na wszystkie te i bardzo podobne pytania znajdują się poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

Kiedy można starać się o odszkodowanie?

Wszystkie zasady przyznawania odszkodowania za brak prądu zawarte są z obwieszczeniu Ministerstwa Gospodarki z 7 czerwca 2013 roku. Warto wiedzieć, że tym przepisom i zasadom podlegają wszyscy operatorzy systemów dystrybucyjnych. Według tego obwieszczenia przerwa w dostawie energii elektrycznej nie może trwać dłużej niż:

  • 16 godzin – chodzi o przerwę planowaną,
  • 24 godziny – chodzi o przerwy nieplanowane.
Świecąca się naga żarówka na ciemnym tle
Źródło: Pexels

Przepisy te regulują również maksymalny czas trwania przerwy w dostawie prądu w ciągu całego roku, czyli dwunastu miesięcy:

  • 35 godziny – chodzi o przerwy planowane,
  • 48 godzin – chodzi o przerwy nieplanowane.

Odbiorcy więc mogą starać się o odszkodowanie, jeśli wartości te zostaną przekroczone.

W jakich przypadkach nie przysługuje bonifikata za brak prądu?

Czy odszkodowanie przysługuje wówczas, gdy przerwa w dostawie prądu wynika z siły wyższej, chociażby pogody? Jest to kwestia sporna. Według Urzędu Regulacji Energetyki wypłata za przerwy w dostawie prądu, wynikająca z tych czynników, nie jest możliwa. Zakłady Energetyczne jednak przeważnie mają inne zadanie. Zaznaczają, że odszkodowanie jest zryczałtowanym odszkodowaniem za brak wykonania usługi. Kodeks cywilny wskazuje, że w razie wystąpienia tak zwanej siły wyższej odbiorcom nie przysługują bonifikaty.

A co w przypadku uszkodzonego sprzętu w wyniku braku prądu?

Jeśli w wyniku błędu dostawcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wystąpiło przepięcie, w wyniku którego uszkodzony został sprzęt, to odszkodowanie powinno być wypłacone. Zazwyczaj takie przypadki zdarzają się wskutek przepięcia elektrycznego. Jeśli więc moc prądu rośnie to możliwe jest wystąpienie awarii urządzenia. Nieraz naprawdę poważnej.

Odszkodowanie czy bonifikata?

Warto wiedzieć, że odbiorca energii elektrycznej może starać się albo o bonifikatę, albo o odszkodowanie. To dwie różne rzeczy. Bonifikata należy się za pozostawanie bez prądu. O odszkodowanie można się starać, kiedy ponieśliśmy szkodę za brak tej energii elektrycznej. Takie sprawy bardzo często kończą się w sądach. Organem, który rozstrzyga spory w tych kwestiach jest sąd powszechny.

Słup i linie energetyczne na tle nieba wśród zieleni
Źródło: Pexels

Jak wnioskować o wypłatę odszkodowania?

    • W Biurze Obsługi Klienta właściwego dostawcy energii elektrycznej należy złożyć wniosek o wypłacenie odszkodowania. Wniosek przede wszystkim powinien zawierać takie elementy jak nasze podstawowe dane osobę.
    • We wniosku należy również podać wysokość szkody. Zazwyczaj odbywa się to na bazie rachunku za naprawdę uszkodzonego sprzętu czy innych wydatków poniesionych wskutek braku dostępu do prądu.
    • Jeśli w ciągu najbliższego miesiąca od dnia złożenia wniosku nie otrzymamy żadnej odpowiedzi od dostawcy albo nie ustosunkuje się on do naszych uwag, to możemy złożyć pozew do sądu powszechnego.
    • Wiele osób obawia się tego, że będą musieli osobiście zeznawać przed sądem. To właśnie z tego powodu wiele takich spraw w ogóle tam nie trafia. Warto wiedzieć jednak, że istnieje możliwość zatrudnienia prawnika, który będzie nas reprezentować. Takie osoby samodzielnie przeprowadzają całą procedurę. Swoje wynagrodzenie pobierają tylko po wypłacie odszkodowania. Warto korzystać z takich opcji.

One Reply to “Odszkodowanie za brak prądu – komu i kiedy przysługuje i jak napisać wniosek”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.